Vergoeding lidmaatschap patiëntenvereniging 2016
In het overzicht kunt u nalezen of uw zorgverzekeraar het lidmaatschap van een patiëntenvereniging vergoed. Klik hier om het overzicht te openen.

Erfelijkheid en verzekeren
Het Erfocentrum biedt een special over erfelijkheid en verzekeren. Veel gestelde vragen zijn: zijn er wettelijke regels waar een verzekeraar zich aan te houden heeft als het om erfelijkheid gaat? Moet ik op alle vragen in de gezondheidsverklaring (eerlijk) antwoord geven? Wat moet ik doen als bij onderzoek al symptomen gezien zijn van een erfelijke ziekte, terwijl ik nog geen klachten heb?

Voor meer informatie over deze website, klik hier

Nieuwe folder over Erfelijkheid en Verzekeren beschikbaar
Kun je je nog wel verzekeren als er in je familie een erfelijke ziekte voorkomt? Of als je zelf een erfelijke aanleg hebt voor een ziekte maar hier geen klachten van hebt? Kun je problemen verwachten bij het afsluiten van een levensverzekering voor een hypotheek? Wat wordt er gevraagd in de gezondheidsverklaring? En kan een verzekeringsmaatschappij alles vragen over je gezondheid en die van je familie? Wat zijn de regels eigenlijk?

Bij veel mensen waar in de familie een ziekte voorkomt die mogelijk erfelijk is, spelen deze vragen. Uit eerder onderzoek van het Erfocentrum bleek dat tweederde van de Nederlanders denkt dat een DNA-onderzoek het moeilijker kan maken een (levens)verzekering af te sluiten. Maar in de praktijk blijkt dit vaak mee te vallen. Met als doel de regels duidelijker te maken, verscheen begin 2015 de Special Verzekeren. Op basis van vragen en reacties uit het publiek en van professionals is de tekst aangepast.

In de folder 'Verzekeren en erfelijkheid' zijn regels en tips op een rij gezet. Download hier de brochure.
Gedrukte exemplaren zijn te bestellen door een mail te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. onder vermelding van naam en postadres. Aan het toesturen van meerdere exemplaren kunnen verzendkosten verbonden zijn.


Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Het doel van SKGZ is het helpen oplossen van problemen tussen u en uw zorgverzekeraar. Dat kan door bemiddeling van de Ombudsman Zorgverzekeringen of door een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Uiteraard probeert u er eerst samen met uw zorgverzekeraar uit te komen. U vraagt de zorgverzekeraar de beslissing waar u het niet mee eens bent te heroverwegen. Krijgt u van uw zorgverzekeraar geen bevredigend antwoord? Voldoet uw klacht aan de voorwaarden? Dan kunt u bij SKGZ terecht.

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)
Postbus 291
3700 AG Zeist
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 088 - 900 6 900 (bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur).

Zorgverzekeringslijn.nl (onderdeel van SKGZ)
Zorgverzekeringslijn.nl is een informatie- en adviespunt voor burgers die vragen hebben over de zorgverzekering. Via het gratis telefoonnummer 0800 64 64 644 en de website www.zorgverzekeringslijn.nl biedt Zorgverzekeringslijn.nl neutrale en onpartijdige informatie bij betalingsproblemen van zorgverzekeringen of bij het onverzekerd zijn. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) richt Zorgverzekeringslijn.nl zich op het terugdringen van het aantal wanbetalers en onverzekerden.


Belsteun
Belsteun adviseur, geeft u hulp, steun en begeleiding en beantwoordt vragen.

Hebt u vragen over het afsluiten van een verzekering met een gezondheidsprobleem? Een gezondheidsprobleem in het verleden of in het heden? Of wilt u erfelijkheidsonderzoek laten doen? Belsteun kan u op de hoogte brengen.

Lees meer: Belsteun


Website zorgverzekering

Informatie over de zorgverzekering vindt u op de website van de Rijksoverheid, klik hier.